OLL Algoritmer

Här finner du alla 57 OLL algoritmer. OLL står för orientation of last layer och handlar om att orientera bitarna på det sista lagret så att de sitter åt rätt håll – alltså att hela toppen blir samma färg. OLL är en del av CFOP metoden, klicka här för att lära dig mer om den. Innan du ger dig på alla 57 OLL algoritmer så rekommenderar vi att du lär dig 2 Look OLL, som innebär samma sak, fast man gör det i två steg. Fördelen med 2 Look OLL är att du bara behöver lära dig 11 algoritmer. Alla 11 algoritmer i 2 Look OLL ingår i hela OLL, så du slösar ingen tid på att lära dig 2 Look OLL först.

Algoritmerna är skrivna i standard WCA-notationer. Här kan du lära dig alla notationer för 3×3.

När korset redan är klart

Om du redan kan 2 look OLL så känner du igen dessa! Då kan du bara hoppa över det här stycket och gå vidare till nästa.

(R2 D’) (R U2) (R’ D R U2 R)
(Rw U R’) (U’ Rw’ F R F’)
x (U R’ U’ L) (U R U’ Rw’)
(R U R’ U) (R U2 R’)
(R U2 R’) (U’ R U’ R’)
(R U2) (R2′ U’)
(R2 U’) (R2′ U2′ R)
(F) (R U R’ U’)3 (F’)

När hörnen redan är klara

Dessa är ganska lätta att känna igen eftersom hörnen i samband med centern som redan är klar gör att det nästan bildar ett helt lager – förutom några hål.

(Rw U R’ U’) M (U R U’ R’)
#28 - Tips

Jag använder vänster lillfinger för M-draget. Det kan kännas konstigt i början, men algoritmen kan utföras extremt snabbt med hjälp av det. Gör du algoritmen 3 gånger i rad så kommer kuben att gå tillbaka till originalpositionen – vilket gör den lätt att träna.

(R U R’ U’) M’ (U R U’ Rw’)
#57 Tips

Det här är #28 fast baklänges. Om du har en löst kub och sedan gör alg #28 så kommer detta fall att uppstå och vice versa. Det tycker jag är det smidigaste sättet att träna dessa två algoritmer på.

(Rw U R’ U’) M2 (U R U’ R’) (U’ M’)
#20 Tips

Det här är i princip #28 med några extra drag. I början gör du hela #28, fast med M2 istället för M. Sedan avslutar du med U’ M’.

T – Formen

Chansen att du kan dessa två utan att veta om det är riktigt stor. Den ena lär man sig ofta i nybörarmetoden och den andra lär man sig i PLL.

F (R U R’ U’) F’
#45 Tips

Det här är exakt samma algoritm som du använder för att göra korset i nybörjarmetoden eller 2 look OLL.

(R U R’ U’) (R’ F R F’)
#33 Tips

Det här är andra delen av Y-perm, som är en PLL du redan borde kunna innan du ger dig på OLL.

W – Formen

Dessa två kan du känna igen som formen av ett W eller en pilbåge. Algoritmerna här är spegelvända, så du behöver i princip bara lära dig en.

(R U R’ U) (R U’ R’ U’) (R’ F R F’)
#38 Tips

Den här lärde jag mig genom att titta på F2L paret. I del ett tar du upp paret och lägger det åt sidan. I del två tar du tillbaka paret till korrekt position. I del tre lägger du ner den med en vanlig sledgehammer.

(L’ U’ L U’) (L’ U L U) (L F’ L’ F)
#36 Tips

Detta är #38 spegelvänd.

P – Formen

Den här formen kan kännas igen som formen av ev P, b, 6 eller 9. Hur du än ser på saken så har du ett stort block på ena sidan och andra halvan behöver orienteras.

Fw (R U R’ U’) Fw’
#44 - Tips

Det här är exakt samma algoritm som #45, fast man gör Fw istället för F.

Fw’ (L’ U’ L U) Fw
#43 Tips

Det här är #44 fast spegelvänd.

R U B’ U’ R’ U R B R’
#32 Tips

Svårt att utföra B? Så här gör jag algoritmen: (R U) x’ (U’ F’) R’ F R U Lw. Det må se ut som en annan algoritm, men det är exakt samma drag, skillnaden är bara att du håller kuben på ett sådant sätt att baksidan, B blir ovansidan, U.

R’ U’ F (U R U’ R’) F’ R
#21 Tips

Det här är #32 spegelvänd.

L – Formen

Dessa känner du igen genom att det bara är två kantbitar som är korrekt orienterade, allt annat behöver lösas. Dessa två kantbitar ligger intill varandra och bildar ett L.

(Rw U) (R’ U) (R U’ R’ U)
(R U2′ Rw’)
#54 - Tips

Här använder jag vänster pekfinger för det första U-draget. (lägg pekfingret på framsidan av kuben, använd baksidan av fingret (nageln) och styr det övre laget bakåt) Genom att göra det så behöver du aldrig greppa om och den här algoritmen går väldigt fort att utföra.

(Rw’ U’) (R U’) (R’ U R U’)
(R’ U2 Rw)
#53 Tips

Det här är #54 fast från baksidan. Om du är duktig med vänsterhanden så kan du göra #54 spegelvänt istället.

(R’ F R’ F’ R2) U2 y (R’ F R F’)
#49 Tips

Den här algoritmen kan du dela upp i två delar för att göra det lättare för dig. Lär dig den första parentesen. Efter den så ser du ett F2L-par framför dig. Detta par ska du bara lägga ner med en sledgehammer.

(R B’ R B R2′) U2 (F R’ F’ R)
#50 Tips

Det här är #49 fast på baksidan. Tycker du att B-dragen är krångliga så kan du göra algoritmen så här istället: (Lw U’ R U Lw’ R’) U2 (F R’ F’ R) Notera att du kan göra Lw’ och R’ samtidigt. Precis som #49 kan den här delas upp i två delar, där den avslutande delen är ett par som ska läggas ner med en sledgehammer.

F (R U R’ U’)2 F’
#48 Tips

Det här är bara #45 med en extra trigger. Otroligt snabb och lätt algoritm.

F’ (L’ U’ L U)2 F
#47 Tips

Det här är #48 spegelvänd.

Block – Formen

Dessa två känner du lätt igen genom det stora 2×2-blocket.

(Rw U2 R’) (U’ R U’ Rw’)
#6 Tips

Den här algoritmen ska du redan kunna från 2 Look OLL. Detta är anti-sune (#26) fast det första och sista draget ska vara ett wide-drag istället för ett vanligt drag.

(Rw’ U2 R) (U R’ U Rw)
#5 Tips

Det här är #6 fast genomförd på baksidan istället för framsidan.

C – Formen

Dessa två känner du igen genom formen av ett C. Båda två algoritmerna går snabbt att utföra och flyter på bra.

(R U R2′ U’) (R’ F) (R U) (R U’) F’
#34 Tips

Här har jag inte något magiskt trick. Algoritmen har ganska många drag, men har bara R, U, F – drag så den går mycket snabbt att utföra.

(R’ U’) (R’ F R F’) (U R)
#46 Tips

Det här är en simpel algoritm. Först har du två drag, sedan en sledgehammer i mitten och till slut lägger du tillbaka de två första dragen.

Blixt – Formen

Känns igen som en blixt, eller ett tetris-block.

(Rw U R’ U) (R U2 Rw’)
#7 - Tips

Det här är #6 baklänges. Om du gör #6 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #6.

(Rw’ U’ R U’) (R’ U2 Rw)
#8 Tips

Det här är #5 baklänges. Om du gör #5 på en löst kub så kommer det här fallet att uppstå. Så du kan använda det för att öva på den här och #5.

M (R U R’ U R U2 R’) U M’
#11 Tips

Det här är bara Sune (#28) med ett M före och ett U M’ i slutet. Notera att du kan göra De första två dragen, M och R, samtidigt.

(L2′ Lw) (U’ L U’ L’ U2 L) U’ M
#12 Tips

Det här är #11 spegelvänd. Alternativ algoritm som är mer lättlärd men något långsammare: U’ (F R U R’ U’ F’) U (F R U R’ U’ F’) – Denna algoritm är bara U’ + #45 U + #45.

Fisk – Formen

Dessa algoritmer kan kännas igen som en fisk. Alla algoritmerna är snabba och flyter på bra.

(F R U’) (R’ U’ R U) (R’ F’)
#37 - Tips

Den här algoritmen ska du redan kunna eftersom det är smartare att lära sig PLL före OLL. Det här är bara första halvan av Y-perm.

(R U2 R2′) F R F’ (R U2 R’)
#35 Tips

Gör U2 med vänsterhanden i den här algoritmen, så slipper du greppa om kuben.

(R U R’ U’ R’ F) (R2 U R’ U’ F’)
#9 Tips

Första parentesen går lätt att lära sig genom att följa med F2L paret.

(R U R’ U) (R’ F R F’) (R U2 R’)
#10 Tips

Det här är bara en Sune (#27) med en sledgehammer i mitten. Första parentesen är första halvan av Sune, andra parentesen är en sledgehammer och tredje parentesen är andra halvan av Sune.

I – Formen

Dessa algoritmer känns igen som ett stort I eller ett rakt streck helt enkelt.

Fw (R U R’ U’)2 Fw’
#51 - Tips

Det här är bara en variation av #45. Istället för vanliga front-drag i början och slutet så gör du wide drag. Notera att du ska göra triggern två gånger också.

(R U R’ U R Dw’) (R U’ R’ F’)
#52 Tips

Dw’ kan kännas jobbigt att utföra, men det går att utföra snabbt. Vill du ändå skippa det så kan du göra samma algoritm med en rotation istället. (R U R’ U R) y (U’ R U’ R’ F’)

Fw (R U R’ U’) Fw’ F (R U R’ U’)2 F’
#56 Tips

Det här är bara #44 följt av nummer #48. Inget nytt här.

(R U2) (R2 U’ R U’ R’ U2) (F R F’)
#55 Tips

Här finns det en alternativ algoritm som är mycket bra. Den är något längre, men går riktigt snabbt att utföra eftersom man aldrig behöver greppa om. (U) R’ F R (U R U’ R2) F’ R2 U’ R’ U (R U R’)

Stora L – Formen

Dessa fyra algoritmer känner du igen som ett stort L.

(Rw U’ Rw’ U’ Rw U Rw’ y’ (R’ U R)
#13 - Tips

Wide-dragen kan kännas lite onaturliga i början, men när du lärt dig algoritmen så flyter den på riktigt bra. Om du inte vill göra en rotation för att lägga ner F2L-paret i slutet så kan du göra (F’ U F) istället för y’ (R U R).

(R’ F) (R U R’ F’ R) (F U’ F’)
#14 Tips

Precis som i #13 kan du välja i slutet hur du vill lägga ner F2L-paret. Istället för (F U’ F) kan du göra y (R U’ R’).

(Rw U Rw’) (R U R’ U’) (Rw U’ Rw’)
#16 Tips

Det här är bara en snabb setup på tre drag, sedan en helt vanlig trigger i mitten och till sist tillbaka med de tre första dragen.

(Lw’ U’ Lw) (L’ U’ L U) (Lw’ U Lw)
#15 Tips

Det här är bara #16 spegelvänt. Om du vill kan du använda högerhanden i slutet och göra (R’ F R) istället för den sista parentesen.

När inga kantbitar är lösta

Alla dessa algoritmer har gemensamt att ingen kanbit är löst.

Fw (R U R’ U’) Fw’ U’ F (R U R’ U’) F’
#3 - Tips

Det här är bara #44, ett U’ och sedan #45.

Fw (R U R’ U’) Fw’ U F (R U R’ U’) F’
#4 Tips

Det här är exakt samma drag som #3, fast med ett U i mitten istället för U’. Alltså, #44 U #45.

F (R U R’ U) y’ (R’ U2) (R’ F R F’)
#18 Tips

Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.

M U (R U R’ U’) M’ (R’ F R F’)
#19 Tips

Notera att den första parentesen är en helt vanlig trigger och den sista parentesen är en vanlig sledgehammer.

F (R U R’ U’) F’ Fw (R U R’ U’) Fw’
#2 Tips

Det här är bara #45 följt av #44. Det går också bra att göra ett S istället för F’ Fw. Alltså: F (R U R’ U’) S (R U R’ U’) Fw’

(R U2) (R2′ F R F’) U2′ (R’ F R F’)
#1 Tips

Det här är egentligen bara en liten setup följt av två sledgehammers. Alltså (R U2 R) (sledgehammer) U2′ (sledgehammer).

(R U R’ U) (R’ F R F’) U2 (R’ F R F’)
#17 Tips

Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. I första parentesen tas ett par upp och flyttas undan. Sedan kommer en vanlig sledgehammer. Därefter läggs paret ner med en vanlig sledgehammer.

De knasiga formerna

Den här formen kan vara lite svår att känna igen till en början. Du skulle kunna se det som en liten blixt/tetrisblock och en prick i ena hörnet eller så är det helt enkelt den mest blandade OLL:en.

(R U’) (R’ U2) (R U) y
(R U’) (R’ U’ F’)
#41 - Tips

Den här algoritmen är ganska lång, men kan delas upp i två delar för att göra det lättare för dig. Börja med att memorera delen innan rotationen och sedan delen efter rotationen.

(L’ U) (L U2′) (L’ U’) y’
(L’ U) (L U F)
#42 Tips

Det här är bara #41 spegelvänd. Alternativ högerhänt algoritm: (R’ U’ R U’) (R U2 R) F (R U R’ U’) F. Notera att det här är Sune från baksidan följt av #45.

(U2) F U (R U2 R’ U’)2 F’
#30 Tips

Mitt tips här är att du gör det första U-draget med vänster hand. Då slipper du greppa om och därmed kommer algoritmen att flyta på mycket bättre.

(U) (R U R’ U’) (R U’ R’) (F’ U’ F) (R U R’)
#29 Tips

Den här algoritmen kan du lära dig genom att följa F2L-paret. Det börjar med att man tar ut paret och lägger det i position på ovansidan. I parentes två bryter man upp paret. I parentes tre flyttas paret om till en annan position. Från detta är det bara att lösa F2L-paret igen.

Z – Formen

Dessa kan kännas igen som ett Z eller som en större blixt. De här två algoritmerna är spegelvända, så egentligen behöver du bara lära dig en algoritm.

(R’ F) (R U R’ U’) F’ U R
#39 - Tips

Notera att den andra parentesen är en helt vanlig trigger.

(L F’) (L’ U’ L U) F U’ L’
#40 Tips

Det här är bara #39 spegelvänd.

10 kommentarer på “OLL algoritmer

  1. Emil skrev:

    Har ett fall men det finns inte här
    Korset är klart men de gula kantbitarna är som
    Kommer ha blå sida mot mig
    Blå sida orange är uppåt i vänstra hörnet längst ner
    Röd sida röd uppåt i högra hörnet längst ner
    Grön sida blå uppåt i högra hörnet längst upp
    Orange sida grön uppåt i vänstra hörnet längst upp

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *