PLL algoritmer

Vad är PLL?

PLL är en del av CFOP metoden som är den snabbaste metoden att lösa Rubik’s kub på. Permutation of Last Layer är sista steget i lösningen. Du utför en av dessa algoritmer för att lösa det sista lagret efter att du utfört en OLL algoritm (klicka här för att lära dig OLL). Innan du lär dig alla PLL algoritmer nedan så rekommenderar jag att du lär dig 2 look PLL.

Bara hörnen ska byta plats

Den första och den tredje algoritmen nedan är 2 look PLL fall. Om du redan lärt dig 2 look så är detta inget nytt.

A perm (a)

A-perm (a): Den här algoritmen kan utföras extremt snabbt om du använder lillfingret och följt av ringfingret för D2 dragen. Lw står för Left Wide vilket betyder att du ska vrida på det vänstra lagret och mittenlagret (M’) samtidigt. Som du kanske märker så behöver du vända tillbaka kuben efter denna algoritm för att få det gula lagret uppåt igen, du kan undvika det genom att göra (R Lw) istället för R2 i slutet.

Lw’ (U R’ D2) (R U’ R’) (D2 R2)

A perm (b)

A-perm (b): Precis som den första algoritmen så är denna extremt snabb. Detta är den spegelvända algoritmen av A-perm (a). Precis som på den första algoritmen använder jag lillfingret följt av ringfingret för att göra D2 dragen. Dragen i den första parentesen kan du göra exakt samtidigt, precis som att det skulle vara ett drag. Det är samma sak som att göra (R2 x), men med Lw’ R’ slipper du rotation. (x betyder att du tippar kuben bort från dig)

(Lw’ R’) (D2 R U R’) (D2 R U’ R)

E permutation

E-perm: Denna algoritm är enligt mig den svåraste av alla PLL algoritmer. Det är bara att öva. När du fixat denna algoritm behöver du inte oroa dig för resten! ”x'” betyder att du ska tippa kuben mot dig. Gul sida ska alltså peka mot dig när du utför algoritmen.

x’ (R U’ R’ D) (R U R’ D’) (R U R’ D) (R U’ R’ D’)

Bara kantbitar ska byta plats

De fyra algoritmerna nedan är 2 look fall. Dessa borde du redan kunna.

U permutation (a)

U-perm (a): Den här algoritmen är en av de snabbaste PLL algoritmerna som finns. Jag använder två olika algoritmer för det här fallet beroende på vilket håll lagret är vänt. Den här algoritmen är kortare och lättare att memorera, men många använder algoritmen nedan (Alternativ lösning) på grund av att den bara består av R och U drag.

(M2' U' M') (U2 M U' M2')

Alternativ lösning

Ua-altDen här algoritmen brukar jag se oftare. Troligen för att många inte är duktiga på att göra M drag på ett bra sätt. Båda algoritmerna är väldigt snabba. Det är upp till dig vilken algoritm du vill använda helt enkelt.

(R2′ U R U) (R’ U’ R’ U’) (R’ U R’)

U permutation (b)

U-perm (b): Det här är samma algoritm som ovan fast spegelvänd. Precis som den övre algoritmen finns det två bra varianter och du bör välja det som passar din stil bäst!

(M2' U M') (U2 M U M2')

Alternativ lösning

Ub-altHär har vi algoritmen där du bara behöver använda R och U. Detta är perfekt för dig som är högerhänt eller löser OH med vänster hand.

(R U’ R U) (R U R U’ R’) (U’ R2′)

H permutation

H-perm: Detta är enligt mig den lättaste algoritmen att lära sig. Det är alltid M2′ och mellan dem har vi U, U2, U. Algoritmen kan vara extremt snabb om du är duktig med händerna.

M2′ U M2′ U2 M2′ U M2′

Z permutation

Z-perm: Denna algoritm är ganska lik den övre både i utseende och utförande. Liksom algoritmen över denna gäller det att kunna göra M2′ med ett smart fingertrick. Personligen använder jag lillfingret följt av ringfingret för M2′.

(M2′ U M2′ U) (M’ U2) (M2′ U2 M’)

Två kantbitar och två hörnbitar som ligger bredvid varandra ska byta plats

J perm (b)

J-perm (a): Den här algoritmen är en av de lättaste och snabbaste algoritmerna att utföra. Den är också mycket lätt att känna igen – hälften av bitarna är redan rätt.

(R U R’ F’) (R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’ R’ U’)

J perm (a)

J-perm (b): Det här är samma fall som den övre fast spegelvänt. Om du vill kan du utföra den spegelvänt med väster hand (alternativa lösningen nedan). Jag använder den här algoritmen istället på grund av att jag är mycket snabbare med höger hand. Denna algoritm är kort och därmed mycket snabb.

(R' U L') U2 (R U' R') U2 (L R U')

Alternativ lösning

Jb-alt

Det här är J-perm (a) fast spegelvänd. Om du är duktigt med vänster hand så är detta en av de snabbaste PLL algoritmerna som finns.

(L’ U’ L F) (L’ U’ L U) (L F’) (L2 U L U)

T permutation

T-perm: Det här är min favoritalgoritm. Den är ganska lång, men mycket skön att utföra. Det är bara R, U och F drag vilket gör att man kan utföra den väldigt fort utan några konstiga fingertrick. Algoritmen är väldigt lik J-perm. Om du redan lärt dig den kan du hela första delen av denna:  (R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’) är dragen efter första parentesen i J-perm.

(R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’) (R’ U’ R U) (R’ F’)

F permutation

F-perm: Den här algoritmen är egentligen bara T-permutation med tre drag innan och U R i slutet istället för F’. Den här algoritmen går också såklart lätt och snabbt att utföra eftersom det är samma drag i princip. Om du gör det näst sista U-draget med vänster hand slipper du greppa om och algoritmen känns skönare och går snabbare.

(R’ U’ F’) (R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’) (R’ U’ R U) (R’ U R)

R perm (b)

R-perm (a): Den här algoritmen har jag inte så mycket att säga om. Det är bara R, U och F drag vilket gör att den är skön att utföra.

(R’ U2) (R U2) (R’ F R) (U R’ U’) (R’ F’ R2 U’)

R perm (a)

R-perm (b): Den här algoritmen är ganska lik den övre. Du skulle kunna göra algoritmen spegelvänt med vänster hand istället (alternativa lösningen). Den här algoritmen är också ganska lik J-perm, den första parentesen är exakt likadan som den första på J-perm.

(R U R' F') (R U2) (R' U2) (R' F R) (U R U2) (R' U')

Alternativ lösning

 

Ra-altDet här är bara den spegelvända algoritmen av R(b). Notera att du inte ska hålla kuben likadant som algoritmen ovan när du börjar.

(L U2) (L’ U2) (L F’ L’) (U’ L U) (L F L2 U)

Två kantbitar ska byta plats och två diagonala hörnbitar ska byta plats

Y permutation

Y-perm: Det här är en bra algoritm! Egentligen är det bara två sammansatta OLL-algoritmer. Om du inte redan kan alla OLL algoritmer så får du två gratis här. Algoritmen använder jag också för 2×2 och blindlösning, så den är riktigt bra att kunna. Den går också mycket lätt och snabbt att utföra.

(F R U’) (R’ U’ R U) (R’ F’) (R U R’ U’) (R’ F R F’)

V permutation

V-perm: Den här algoritmen är ganska speciell. ”w” står för wide – du ska alltså ta med mittenlagret när du vrider D’. Början kan vara svår att lära sig till en början – men resten av algoritmen är rätt skön och går snabbt att utföra.

(R’ U R’ Dw’) (R’ F’ R2 U’) (R’ U R’ F) (R F)

N perm (a)

N-perm (a)Den här algoritmen kan man utföra på två olika sätt. Jag tippar kuben (z) så att den gula sidan ligger på höger sida – då kan jag utföra algoritmen med höger hand. Den alternativa algoritmen är alltså exakt likadan fast då tippar man inte kuben. Algoritmen går lätt att lära sig eftersom det bara är sju drag, sedan gör du samma sju drag igen.

z ((U R' D) R2 (U' R D'))2

Alternativ lösning

N perm (a)Detta är alltså samma algoritm, fast denna gång utför du den på ovansidan istället för att göra den på högersida.

((L U’ R) U2 (L’ U R’))2

N perm (b)

N-perm (b): Det här är samma fall som ovan fast spegelvänt. Här löser jag den annorlunda dock eftersom jag inte är så snabb med vänster hand. Algoritmen är något drag längre än den spegelvända varianten men jag tycker att den är mycket skönare. Det är bara att välja den som passar din stil bäst!

(R' U R U') (R' F' U') (F R U R') (F R' F') (R U' R)

Alternativ lösning

N perm (b)Det här är den spegelvända algoritmen av N(a), inga konstigheter.

((R’ U L’) U2 (R U’ L))2

Tre hörn och tre kantbitar ska byta plats

Här ska tre hörnbitar och tre kantbitar byta plats. Jag känner igen dessa algoritmer genom att lägga de hörnbitarna som har ”headlights” på vänster sida. Sedan kan jag titta hur paret ligger för att se vilken av dessa algoritmer jag ska göra. Alla G-permutations har alltså headlights och ett par. Om du känner igen G-perms på det sättet slipper du bli förvirrad av pilarna.

G perm (a)

G-perm (a): Jag tycker inte riktigt om rotationen i slutet av den här algoritmen. Du kan undvika den genom att göra F’ U F i slutet istället. Det handlar alltså bara om att lägga ner ett par i slutet, det finns lite olika sätt att göra det på. y’ betyder att du ska vända kuben så att lagret som ligger på vänster sida hamnar på framsidan.

(R2′ Uw) (R’ U R’ U’) (R Uw’ R2′) y’ (R’ U R)

G perm (b)

G-perm (b): Detta är bara den spegelvända algoritmen för G-perm (a). Du börjar alltså med att ta upp ett par på baksidan. Sedan roterar du (y) så att paret hamnar på höger sida. Efter det är algoritmen faktiskt riktigt skön att utföra.

(R’ U’ R) y (R2′ Uw) (R’ U R U’ R) (Uw’ R2′)

G perm (c)

G-perm (c):Detta är den enda G-perm algoritmen där jag inte gör en rotation. Precis som de i de andra G-perms så ska ett par läggas ner på något sätt. Denna gång är det i slutet på algoritmen och jag väljer att göra (Fw R’ Fw’) för att lägga ner paret. Alternativt kan du rotera kuben och lägga ner paret som vanligt, alltså y (R U’ R’).

(R2′ Uw’ R U’) (R U R’) (Uw R2) (Fw R’ Fw’)

G perm (d)

G-perm (d): Det här är den spegelvända algoritmen av G-perm (c). Här börjar du alltså med att ta upp ett par. Liksom de andra G-perm algoritmerna så är den snabb efter rotationen.

(R U R’) y’ (R2′ Uw’) (R U’ R’ U) (R’ Uw R2)

Vill du lära dig mer algoritmer och trick för att bli snabbare? Checka in våra guider.

14 kommentarer på “PLL Algoritmer

  1. James skrev:

    Det fattas en PLL algoritm. Tror jag eftersom om du gör först ( L’ ULF’LFL’U’Y2RURURU’R’U’R’FwRUR’U’FW’U2XUR’U’LURU’L’x’). Så kommer man till denna sitinuation jag menar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *