Introduktion

Det här är en del av CFOP metoden för att lösa en 3×3 så snabbt som möjligt. Om du inte redan kan notationerna bör du lära dig dem först.

Innan du lär dig alla 21 PLL algoritmer rekommenderar jag att du lär dig 2 look PLL, vilket är syftet med den här guiden. Med denna metod löser du PLL i två steg: en algoritm (av 2 totalt) för att lösa alla hörnbitar och sedan en algoritm (av 4 totalt) för att lösa alla kantbitar. På detta sätt behöver du bara lära dig 6 algoritmer. Oroa dig inte, du förlorar ingen tid på att lära dig 2 look om du tänkt lära dig alla 21 senare eftersom dessa 6 algoritmer ingår i de 21 algoritmerna.

Så här löser du hörnen

Om dina hörn inte är på rätt plats använder du bara en av dessa två algoritmer. Den första använder du om det finns två hörnbitar på en sida som har samma färg. Då vrider du på det översta lagret så att de två pekar bort från dig. Utför den första algoritmen (A permutation). Om det inte finns två hörn av samma färg på en sida av kuben så utför du den andra algoritmen (E permutation).

2-look-algoritm

A-perm: Den här algoritmen kan utföras extremt snabbt om du använder lillfingret och följt av ringfingret för D2 dragen. Lw står för Left Wide vilket betyder att du ska vrida på det vänstra lagret och mittenlagret M samtidigt. Som du kanske märker så behöver du vända tillbaka kuben efter denna algoritm för att få det gula lagret uppåt igen, du kan undvika det genom att göra (R Lw) istället för R2 i slutet.

Lw’ (U R’ D2) (R U’ R’) (D2 R2)

E permutation

E-perm: Denna algoritm är enligt mig den svåraste av alla PLL algoritmer. Det är bara att öva. När du fixat denna algoritm behöver du inte oroa dig för resten! ”x'” betyder att du ska tippa kuben mot dig. Gul sida ska alltså peka mot dig när du utför algoritmen.

x’ (R U’ R’ D) (R U R’ D’) (R U R’ D) (R U’ R’ D’)

Så här löser du kantbitarna

När du har löst hörnen finns det bara fyra fall du kan ha på kuben. Kolla på bilden för att se vilket fall du har, sedan kan du utföra motsvarande algoritm.

H permutation

H-perm: Detta är enligt mig den lättaste algoritmen att lära sig. Det är alltid M2′ och mellan dem har vi U, U2, U. Algoritmen kan vara extremt snabb om du är duktig med händerna.

M2′ U M2′ U2 M2′ U M2′

Z permutation

Z-perm: Denna algoritm är ganska lik den övre både i utseende och utförande. Liksom algoritmen över denna gäller det att kunna göra M2′ med ett smart fingertrick. Personligen använder jag lillfingret följt efter ringfingret för M2′.

(M2′ U M2′ U) (M’ U2) (M2′ U2 M’)

U permutation (a)

U-perm (a): Den här algoritmen är en av de snabbaste PLL algoritmerna som finns. Jag använder två olika algoritmer för det här fallet beroende på vilket håll lagret är vänt. Den här algoritmen är kortare och lättare att memorera, men många använder algoritmen nedan (Alternativ lösning) på grund av att den bara består av R och U drag.

(M2' U' M') (U2 M U' M2')

Alternativ lösning

Ua-alt Den här algoritmen brukar jag se oftare. Troligen för att många inte är duktiga på att göra M drag på ett bra sätt. Båda algoritmerna är väldigt snabba. Det är upp till dig vilken algoritm du vill använda helt enkelt.

(R2′ U R U) (R’ U’ R’ U’) (R’ U R’)

U permutation (b)

U-perm (b): Det här är samma algoritm som ovan fast spegelvänd. Precis som den övre algoritmen finns det två bra varianter och du bör välja det som passar din stil bäst!

(M2' U M') (U2 M U M2')

Alternativ lösning

Ub-altHär har vi algoritmen där du bara behöver använda R och U. Detta är perfekt för dig som är högerhänt eller löser OH med vänster hand.

(R U’ R U) (R U R U’ R’) (U’ R2′)

49 kommentarer på “2 Look PLL Algoritmer

  1. ahellqui skrev:

    Kan ni skriva algoritmernas namn (ungefär som att det står A perm och E perm där uppe) vet att det inte spelar någon roll att veta det men låter coolare att säga till sina kompisar t.ex nu utför jag en A perm 🙂

    • Viktor skrev:

      Om kuben ser ut precis som på bilden för E perm så kommer kuben att bli löst på en gång.
      Anledningen till att din kub inte blir löst när du gör A-perm är att du har en annan PLL egentligen, du gör alltså fel algoritm bara för att få ett 2 look fall.

  2. Jonatan skrev:

    Nej, det är inte bara du som behöver det. Man behöver alltid det. Anledningen till att det inte står med är för att det räknas som AUF (det drag du gör efter du gjort PLL-argorimten, vanligtvis U, U’ eller U2).

    • Mia skrev:

      Jag har upptäckt att det funkar om man vänder kuben så att en felaktig kantbit pekar mot dig istället för ifrån dig.

  3. Henrik skrev:

    Hej Viktor! Om jag gör u perm måste jag sen efter det göra z perm. Är det så eller gör jag fel? Och om det är så, ändras det sen med full Pll? Jag har kollat en annan 2 look pll guide. Med längre och svårare algoritmer. Då behövde man inte göra z perm.

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej Henrik. U-perm är en del av full PLL. Kuben ska bli löst när du gör den. Får du z-perm så har du gjort något fel. Kanske håller du kuben åt fel håll när du gör algoritmen?

      • Daniel skrev:

        Hej, jag får verkligen inte heller U-perm att funka. Precis som Henrik skriver behöver jag också göra en Z-perm efteråt. Har kört den framlänges och tillbaka nu ett antal gånger och hamnar alltid i samma läge, känns verkligen som att nåt inte stämmer…

        • Viktor Strindell skrev:

          Jag har precis dubbelkollat dem igen och de ska stämma. Det skulle kunna vara så att ni gör fel på M och M’. När man gör M-drag så kan man tänka att man tittar på kuben från vänster. Alltså när man gör M så ska mitten vridas mot dig och när man gör M’ så ska den vridas bort. (precis som L och L’)

          • Daniel skrev:

            Men… Verkligen? Är det inte sett från höger? Annars förstår jag inte dina beskrivningar på A-perm (”Lw står för Left Wide vilket betyder att du ska vrida på det vänstra lagret och mittenlagret (M’) samtidigt”) eller hur du gör M2 med lill+ringfinger…

          • Viktor Strindell skrev:

            Det stämmer att man ska se det från vänster M. Det är faktiskt jag som varit otydlig/skrivit fel i beskrivningen på A-perm. När jag skrev att man ska vrida på det vänstra lagret och M’ samtidigt så referar jag till Lw’ i algoritmen (A-perm). Lw’ är alltså L’ och M’ samtidigt. Lw är L och M samtidigt. När det gäller M2 så brukar jag inte lägga till något ’ eftersom M2’ och M2 gör samma sak på kuben. Om du vill se hur olika drag ser ut så kan jag rekommendera https://alg.cubing.net/

            Ps. Jag ska uppdatera artikeln när jag får lite tid över. Jag förstår förvirringen.

    • Viktor Strindell skrev:

      När man gör M-drag så kan man tänka att man tittar på kuben från vänster. Alltså när man gör M så ska mitten vridas mot dig och när man gör M’ så ska den vridas bort. (precis som L och L’)

  4. Putte skrev:

    Jag har problem med min E-perm 😉
    Istället för att bitarna bara ska byta plats rakt över kuben så roteras dom samtidigt runt sina egna axlar.
    Vad är då poängen med algoritmen?
    Jag behöver den just för att byta bitarna rakt och inte med rotering 🙂

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är fysiskt omöjligt för hörnbitarna att flytta till en annan position utan att roteras – om gul sida fortfarande ska vara uppåt. Detta betyder också att du aldrig behöver flytta dem rakt över utan rotering.

  5. Anton skrev:

    Kan du göra en video på A perm. Det blir något jättefel när jag gör den och jag fattar knappt i vilket fall man ska göra den.
    Snälla!!!!!!!!! Hjälp mig

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är för att det är ett omöjligt fall. Det kan inte uppstå naturligt på en 3×3. Du måste ha plockat isär kuben och byggt ihop den igen i en olöst position för att det ska kunna hända. För att lösa det behöver du helt enkelt plocka ut bitarna och lägga in dem på korrekt plats igen. Sedan kan kuben lösas som vanligt.

  6. Alfred skrev:

    Förlåt om jag ställer många frågor men hur gör jag om jag bara vill flytta på tre. Och när jag ska göra E perm så flyttas dom aldrig rätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *