2 Look PLL

Introduktion

Det här är en del av CFOP metoden för att lösa en 3×3 så snabbt som möjligt. Om du inte redan kan notationerna bör du lära dig dem först. Innan du lär dig alla 21 PLL algoritmer rekommenderar jag att du lär dig 2 look PLL, vilket är syftet med den här guiden. Med denna metod löser du PLL i två steg: en algoritm (av 2 totalt) för att lösa alla hörnbitar och sedan en algoritm (av 4 totalt) för att lösa alla kantbitar. På detta sätt behöver du bara lära dig 6 algoritmer. Oroa dig inte, du förlorar ingen tid på att lära dig 2 look om du tänkt lära dig alla 21 senare eftersom dessa 6 algoritmer ingår i de 21 algoritmerna.

Så här löser du hörnen

Om dina hörn inte är på rätt plats använder du bara en av dessa två algoritmer. Den första använder du om det finns två hörnbitar på en sida som har samma färg. Då vrider du på det översta lagret så att de två pekar bort från dig. Utför den första algoritmen (A permutation). Om det inte finns två hörn av samma färg på en sida av kuben så utför du den andra algoritmen (Y permutation).

2-look-algoritm

A-perm: Den här algoritmen kan utföras extremt snabbt om du använder lillfingret och följt av ringfingret för D2 dragen. Lw står för Left Wide vilket betyder att du ska vrida på det vänstra lagret och mittenlagret M samtidigt. Som du kanske märker så behöver du vända tillbaka kuben efter denna algoritm för att få det gula lagret uppåt igen, du kan undvika det genom att göra (R Lw) istället för R2 i slutet.

Lw’ (U R’ D2) (R U’ R’) (D2 R2)

Y permutation

Y-perm: Det här är en bra algoritm! Egentligen är det bara två sammansatta OLL-algoritmer. Om du inte redan kan alla OLL algoritmer så får du två gratis här. Algoritmen använder jag också för 2×2 och blindlösning, så den är riktigt bra att kunna. Den går också mycket lätt och snabbt att utföra.

(F R U’) (R’ U’ R U) (R’ F’) (R U R’ U’) (R’ F R F’)

Så här löser du kantbitarna

När du har löst hörnen finns det bara fyra fall du kan ha på kuben. Kolla på bilden för att se vilket fall du har, sedan kan du utföra motsvarande algoritm.

H permutation

H-perm: Detta är enligt mig den lättaste algoritmen att lära sig. Det är alltid M2′ och mellan dem har vi U’, U2′, U’. Algoritmen kan vara extremt snabb om du är duktig med händerna.

M2′ U’ M2′ U2′ M2′ U’ M2′

Z permutation

Z-perm: Denna algoritm är ganska lik den övre både i utseende och utförande. Liksom algoritmen över denna gäller det att kunna göra M2′ med ett smart fingertrick. Personligen använder jag höger ringfinger följt av höger långfinger för M2′.

(M’ U’) (M2′ U’) (M2′ U’) (M’ U2′ M2′) U

U permutation (b)

U-perm (a): Den här algoritmen är en av de snabbaste PLL algoritmerna som finns. Jag använder två olika algoritmer för det här fallet beroende på vilket håll lagret är vänt. Den här algoritmen är kortare och lättare att memorera, men många använder algoritmen nedan (Alternativ lösning) på grund av att den bara består av R och U drag.

(M2' U M') (U2 M U M2')

Ub-altHär har vi algoritmen där du bara behöver använda R och U. Detta är perfekt för dig som är högerhänt eller löser OH med vänster hand.

(R U’ R U) (R U R U’ R’) (U’ R2′)

U permutation (a)

U-perm (b): Det här är samma algoritm som ovan fast spegelvänd. Precis som den övre algoritmen finns det två bra varianter och du bör välja det som passar din stil bäst!

(M2' U' M') (U2 M U' M2')

Ua-alt Den här algoritmen brukar jag se oftare. Troligen för att många inte är duktiga på att göra M drag på ett bra sätt. Båda algoritmerna är väldigt snabba. Det är upp till dig vilken algoritm du vill använda helt enkelt.

(R2′ U R U) (R’ U’ R’ U’) (R’ U R’)

130 kommentarer på “2 Look PLL Algoritmer

  1. Julia skrev:

    Uppdaterar ni den här sidan då och då? Brukar alltid komma tillbaka hit när jag tagit paus o behöver refresha nån algoritm, nu har det gått några år men jag tycker Z och H nu känns helt fel. Muskelminnet säger att jag vill göra U inte U’ mellan M-dragen?! Minns jag fel eller hade ni tidigare en annan algoritm och hur var den då?

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Ja det stämmer, vi uppdaterar algoritmerna då och då, när det kommer nya bättre varianter som blir populära bland speedcubers. Ofta sparar vi den gamla under den nya, så att folk kan komma tillbaka och refresha ifall de glömt bort några.

      Just gällande Z och H-perm så är det faktiskt valfritt om du vill göra U eller U’ dock! Det är bara att byta alla U mot U’ eller vice versa så blir det rätt ändå.

  2. Ludde skrev:

    Hej jag löser kuben på 38 sekunder men vill sänka min tid jag kan nästan alla 2 lok oll men vill lära mig pll m n fattar inte riktigt vad de gula strekerna betyder ?

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Menar du pilarna? De visar bara vilka bitar det är som faktiskt byter plats på kuben. Inget livsviktigt, utan bara som ett extra stöd om man tycker det är enklare att lära sig på det viset.

  3. Sverker skrev:

    Såg att du nyligen ändrat från E perm till Y perm (enligt tidigare kommentar), men i texten står det fortfarande “så utför du den andra algoritmen (E permutation).”.
    Borde det stå “(Y permutation)” i den löpande texten?

  4. Sixten skrev:

    Hej cuboss!
    Jag kan en annan väldigt snabb och enkel algoritm till A-perm:
    Håll kuben så att headlightsen på baksidan av kuben och utför denna
    X’ R’ D R’ U2 R D’ R’ U2 R2 X
    Skulle ni kunna ha den som alternativ algoritm i A-perm?

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Detta är faktiskt exakt samma algoritm som den vi listar, med den skillnad att kuben positioneras lite annorlunda i början. Vi har försökt hålla just denna guide rätt simpel, så jag tror vi nöjer oss med den som redan finns än så länge.

  5. Adam skrev:

    Varför kör ni E-perm och inte Y-perm när man inte får headlights (två hörnbitar med samma färg)?

    Jag har via en annan guide lärt mig Y-perm för detta (och T-perm för headlights) och läser jag era beskrivningar av E-/Y-perm förstår jag inte varför ni rekomenderar E-perm. Den är ganska långsam och svår att utföra enligt mig också.

    E-perm: Denna algoritm är enligt mig den svåraste av alla PLL algoritmer. Det är bara att öva. När du fixat denna algoritm behöver du inte oroa dig för resten! “x’” betyder att du ska tippa kuben mot dig. Gul sida ska alltså peka mot dig när du utför algoritmen.

    Y-perm: Det här är en bra algoritm! Egentligen är det bara två sammansatta OLL-algoritmer. Om du inte redan kan alla OLL algoritmer så får du två gratis här. Algoritmen använder jag också för 2×2 och blindlösning, så den är riktigt bra att kunna. Den går också mycket lätt och snabbt att utföra.

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är så enkelt att E-perm var algoritmen jag lärde mig när jag lärde mig 2-Look PLL! Så jag visste helt enkelt inte att det fanns något alternativ när jag gjorde den här guiden för nästan 10 år sedan! Men Y-perm är bättre. Så jag har bytt ut den nu. Tack så mycket för tipset, det hjälper nog många nybörjare.

  6. Nils-Gunnar Nordlundh skrev:

    Hej, för ev intresse jag är nu ‘klar’ med min 2 look PLL HTML-sida-hjälp (som funkar utmärkt på android surfplatta).
    För nyfikna: http://ngn.nu/HTML/Kuben/2lookPLL.html
    Notera: Jag har gjort den för att underlätta min träning med 2 look OLL & 2 look PLL. Men jag emotser tacksamt konstruktiva synpunkter 🙂
    PS.
    Har påbörjat en HTML-sida med CFOP + COLL men ‘betoning’ på ‘OP’ i CFOP.
    COLL är jag lite osäker på. Fick igår en situation på översta skiktet som jag inte kunde hitta…?
    Den här nya HTML-sidan har jag också tänkt ‘hotta’ upp lite. När man väljer färger för OLL så fyller man samtidigt i alla färger för kant- & hörnbitar. När jag då är klar med det och klickar på ‘Kontrollera’ så kommer mina javascriptfunktioner att ta fram algoritm för att lösa OLL och i och med att färgvalen redan är gjorda så kan jag ha en funktion som beräknar hur utseendet på kuben kommer att se ute efter gjord OLL-algoritm och därefter liksom ‘direkt’ även visa PLL-algoritm och ev alternativ.
    Lite mer programmeringspyssel men jag tror det kan underlätta inlärningen att ‘direkt se både OLL & PLL-algoritmen.
    DS

  7. Nils-Gunnar Nordlundh skrev:

    Hej,
    Håller på med mitt JavaScript om 2 look PLL
    Har stött på patrull – tror jag.
    Hur får jag in följande PLL:er:
    PLL V-perm nr 10
    PLL Y-perm nr-11
    PLL N-perm(a) nr-20
    PLL N-perm(b) nr-21
    i 2 look PLL?

    Vad är det jag inte ser?

    Vänligen

  8. Lilian skrev:

    Hej I u- pärmen så fins det ju två allternativ på hur man ska göra algoritmen. När man trycker på allternativ lösning så kommer den här algoritmen upp (R2′ U R U) (R’ U’ R’ U’) (R’ U R’) och det kommer en bild. Men bilden är typ uppochner vänd? Jag undrar bara om det ska vara så?

    • Daniel Wallin skrev:

      Det stämmer: den alternativa algoritmen används när man råkar få kuben i en annan orientation än orginalet (eller om man bara tycker att den alternativa algoritmen är snabbare).

  9. Lilian skrev:

    Hej jag är ny på Pll så när jag skulle göra min första lösning på en av pll algoritmen. Men när jag var klar med algoritmen så var kuben inte löst. Hela gula sidan var fortfarande gul och det första två lagerna hade inte förändrats. Bitarna på det översta lagret hade bara byt plats. Kan du hjälpa mig att förstå varför och hur det hände? Och kan du hjälpa mig att förstå pll?

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej! Det beror troligtvis på att du helt enkelt gjorde fel PLL-algoritm. Ett annat alternativ är att du kanske höll kuben åt fel håll. Se till att du håller kuben som det visas på bilden.

    • Daniel Wallin skrev:

      Hej! Ja det stämmer (även om det ibland kan bli H-perm eller Z-perm istället för U-perm också). Det är ju inte förens du lärt dig full PLL som du inte kommer behöver göra någon algoritm alls efter det steget.

    • Daniel Wallin skrev:

      Vi hoppas kunna börja med en PLL video inom någon månad (när jul-trycket har börjat lugna ner sig en aning). Med den gjord så kanske det kommer en video om OLL också så småningom 🙂

  10. Kalle skrev:

    Hej jag får bara till a-perm ibland. Jag fattar inte hur jag ska vrida kuben åt rätt håll när det finns mer än en sida med två hörnbitar av samma färg. Spelar det nån roll eller gör jag bara fel algoritm?

  11. Anonym skrev:

    Jag kan inte göra M’ och M2´ och (R U R’ U’) (L’ U’ L) (U2 R U’ R’) (U’ L’ U L) funkar väldigt bra som U-perm a och (L’ U’ L U) (R U R’) (U2 L’ U L) (U R U’ R’) funkar som U-perm b

  12. Undrade skrev:

    Jag kan en annan algoritm på Z-perm:
    M2 U M2 U M U2 M2 U2 M U2
    Förresten, jag vet inte vad som menas med parenteserna

  13. Mateusz skrev:

    när jag gör u perm blir det bara till en z perm
    men när jag gör den andra u permen blir det rätt är det någånting jag gör fel ?

    • Viktor Strindell skrev:

      Ja, du gör någonting fel. Den lösta biten ska aldrig bli olöst. Exakt vad du gör fel är lite svårt att säga. Du får dubbelkolla algoritmerna noggrant! Se till att du håller kuben åt rätt håll med. 🙂

  14. Ludwig skrev:

    Efter jag har utfört Z-perm så hamnar jag i ett läge där jag behöver göra H-perm, vad gör jag fel?

    • Viktor Strindell skrev:

      Jag har två misstankar. Troligtvis så håller du kuben/det översta lagret fel. Se till att de två bitarna som ska byta plats ligger mot dig och på höger sida. Det är inte som med H-perm att man kan göra den från vilket håll man vill med samma algoritm. Det andra felet du skulle kunna göra är att du gör U’ istället för U. Då blir det också en H-perm.

      Ps. Lite mer avancerat: Om du vill lösa fallet med bitarna som ska byta plats på vänster sida och mot dig, gör så här istället: (M2′ U’ M2′ U’) (M’ U2) (M2′ U2 M’) Det är samma algoritm fast med U’ istället för U.

  15. Johan skrev:

    Jag får inte u-perm att fungera (som Mia skrev 2018 ser jag). jag måste vända kuben 180 grader så de korrekta pekar bort från mig (som man håller den för de alternativa lösningarna) Gör jag något galet eller är figurerna fel?

  16. Gustavkaronen skrev:

    det går väl lika bra att göra u’ istället för vanliga u på z-perm och h-perm eller gör jag något fel?

  17. Uxhebxje skrev:

    Jag förstår inte a-perm för att det finns inga pilar och det finns två stycken a-perm och den visar bara två bitar

  18. Andreas skrev:

    Hej, istället för den e-permen du har där så fungerar också F R U’ R’ U’ R U R’ F’ R U R’ U’ R’ F R F’. Enligt mig är den mycket lättare att lära sig men kanske inte lika snabb när man har övat mycket.

  19. Dahlen skrev:

    istället för e-perm kan man väll bara göra: x’ r2 u2 r d r’ u2 r d’ r. vet inte hur de där parenteserna va

    • Cajsa Lindahl skrev:

      Okej…Får till det med E-perm men A funkar inte alls. Alltid samma problem…

    • Cajsa Lindahl skrev:

      Okej, scratch that! Nu förstår jag varför jag inte får till A-perm…Tog hela eftermiddagen och kvällen men insåg nu att jag gjort Lw istället för Lw’. Suck….Att få till när det ska gå från mig och mot mig (det är så jag tänker alla notationer med ‘ i) gör mig förvirrad. Ibland är motsols inte alls motsols om man ska kolla efter en klocka liksom…det blir medsols istället….Nu har jag i alla fall ett projekt för sommaren! 😀 Lära mig alla OLL- och PLL algoritmer och faktiskt få upp tempot på kuben. 🙂 Lära mig kuben skulle vara mitt sommar-projekt men det lärde jag mig på bara 1,5 dag. och det va samma lika hela tiden så efter några veckor blev det lite trist…Detta ger lite variation och lite sport till det hela. 🙂

    • Viktor Strindell skrev:

      Bra kämpat! Det brukar kunna vara lite krångligt med notationerna. Kör du fast någon gång så kan du alltid dubbelkolla här: https://www.cuboss.se/notationer/
      Ett tips från mig när det gäller notationer – följ blandningarna som dyker upp på en online-timer istället för att blanda för hand. I början går det väldigt sakta och känns som mycket jobb för att bara blanda om kuben, men med lite övning sen så går det väldigt fort.

    • Cajsa Lindahl skrev:

      AHH! Det är sidor alltså!? jag har trott att de använder sig av någon app när jag sett på youtube men har inte hittat någon. haha! ska göra det på en gång! tycker inte om att blanda för hand…tycker aldrig att det blir riktigt bra.

    • Emil skrev:

      Det tror jag nog inte att du kan. Du kan några algoritmer som du kan lösa kuben med, men du lär inte kunna alla 🙂

      Om du på 30 minuter lärde dig var enda algoritm för alla fall och alla OLL och PLL skips så borde du bli professor eller någon form av analytiker.

  20. Alfred skrev:

    Förlåt om jag ställer många frågor men hur gör jag om jag bara vill flytta på tre. Och när jag ska göra E perm så flyttas dom aldrig rätt.

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är för att det är ett omöjligt fall. Det kan inte uppstå naturligt på en 3×3. Du måste ha plockat isär kuben och byggt ihop den igen i en olöst position för att det ska kunna hända. För att lösa det behöver du helt enkelt plocka ut bitarna och lägga in dem på korrekt plats igen. Sedan kan kuben lösas som vanligt.

  21. Anton skrev:

    Kan du göra en video på A perm. Det blir något jättefel när jag gör den och jag fattar knappt i vilket fall man ska göra den.
    Snälla!!!!!!!!! Hjälp mig

  22. Putte skrev:

    Jag har problem med min E-perm 😉
    Istället för att bitarna bara ska byta plats rakt över kuben så roteras dom samtidigt runt sina egna axlar.
    Vad är då poängen med algoritmen?
    Jag behöver den just för att byta bitarna rakt och inte med rotering 🙂

    • Viktor Strindell skrev:

      Det är fysiskt omöjligt för hörnbitarna att flytta till en annan position utan att roteras – om gul sida fortfarande ska vara uppåt. Detta betyder också att du aldrig behöver flytta dem rakt över utan rotering.

    • Viktor Strindell skrev:

      När man gör M-drag så kan man tänka att man tittar på kuben från vänster. Alltså när man gör M så ska mitten vridas mot dig och när man gör M’ så ska den vridas bort. (precis som L och L’)

  23. Henrik skrev:

    Hej Viktor! Om jag gör u perm måste jag sen efter det göra z perm. Är det så eller gör jag fel? Och om det är så, ändras det sen med full Pll? Jag har kollat en annan 2 look pll guide. Med längre och svårare algoritmer. Då behövde man inte göra z perm.

    • Viktor Strindell skrev:

      Hej Henrik. U-perm är en del av full PLL. Kuben ska bli löst när du gör den. Får du z-perm så har du gjort något fel. Kanske håller du kuben åt fel håll när du gör algoritmen?

    • Daniel skrev:

      Hej, jag får verkligen inte heller U-perm att funka. Precis som Henrik skriver behöver jag också göra en Z-perm efteråt. Har kört den framlänges och tillbaka nu ett antal gånger och hamnar alltid i samma läge, känns verkligen som att nåt inte stämmer…

    • Viktor Strindell skrev:

      Jag har precis dubbelkollat dem igen och de ska stämma. Det skulle kunna vara så att ni gör fel på M och M’. När man gör M-drag så kan man tänka att man tittar på kuben från vänster. Alltså när man gör M så ska mitten vridas mot dig och när man gör M’ så ska den vridas bort. (precis som L och L’)

    • Daniel skrev:

      Men… Verkligen? Är det inte sett från höger? Annars förstår jag inte dina beskrivningar på A-perm (“Lw står för Left Wide vilket betyder att du ska vrida på det vänstra lagret och mittenlagret (M’) samtidigt”) eller hur du gör M2 med lill+ringfinger…

    • Viktor Strindell skrev:

      Det stämmer att man ska se det från vänster M. Det är faktiskt jag som varit otydlig/skrivit fel i beskrivningen på A-perm. När jag skrev att man ska vrida på det vänstra lagret och M’ samtidigt så referar jag till Lw’ i algoritmen (A-perm). Lw’ är alltså L’ och M’ samtidigt. Lw är L och M samtidigt. När det gäller M2 så brukar jag inte lägga till något ‘ eftersom M2’ och M2 gör samma sak på kuben. Om du vill se hur olika drag ser ut så kan jag rekommendera https://alg.cubing.net/

      Ps. Jag ska uppdatera artikeln när jag får lite tid över. Jag förstår förvirringen.

    • Mia skrev:

      Jag har upptäckt att det funkar om man vänder kuben så att en felaktig kantbit pekar mot dig istället för ifrån dig.

    • Rappexzz skrev:

      kollade runt lite på din beskrivning och blev nyfiken.

      blandade till kuben för att matcha vad du menar.

      N-perm (a) eller N-perm (b) beroende på de lösta diagonalen ligger på vänster eller höger sida av LL.

  24. Jonatan skrev:

    Nej, det är inte bara du som behöver det. Man behöver alltid det. Anledningen till att det inte står med är för att det räknas som AUF (det drag du gör efter du gjort PLL-argorimten, vanligtvis U, U’ eller U2).

    • Viktor skrev:

      Om kuben ser ut precis som på bilden för E perm så kommer kuben att bli löst på en gång.
      Anledningen till att din kub inte blir löst när du gör A-perm är att du har en annan PLL egentligen, du gör alltså fel algoritm bara för att få ett 2 look fall.

  25. ahellqui skrev:

    Kan ni skriva algoritmernas namn (ungefär som att det står A perm och E perm där uppe) vet att det inte spelar någon roll att veta det men låter coolare att säga till sina kompisar t.ex nu utför jag en A perm 🙂

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *