Här svarar vi på vanliga frågor som vi kan ge generella svar på. Om du har en fråga som inte finns besvarad här så får du gärna skicka iväg ett mail till oss via vårt kontaktformulär. Alternativt kan du skriva i chatten.

Vanliga Frågor

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar efter att vi har registrerat betalning. Försändenlsen delas vanligtvis ut i brevlåda dagen efter att den skickas. Kan annars hämtas ut hos ombud efter avisering. Avisering sker via sms / e-post / papper i brevlådan.

Jag har inte fått min leverans än. När kommer den?

De vanligaste orsakerna till att leveransen tar längre tid än vanligt är följande:

  1. Beställningen görs innan helgdagar eller en helg. Din försändelse hanteras bara av Posten på vardagar, alltså ligger det stilla under helgdagar och helger, vilket kan orsaka förseningar.
  2. Av kund bortglömd betalning: Man kan göra en order via Bankgiro eller Swish utan att betala något, men försändelsen kommer inte skickas förrän vi mottagit betalning.
  3. Bankgirots hanteringstid. Överföringen av betalningen via Bankgiro kan ta ett par vardagar. Om detta kombineras med en helg eller helgdagar kan leveransen bli nästan en vecka försenad. Här är ett exempel: Ordern görs på onsdag. Bankgiro tar 2 dagar på sig, och ordern hinner inte skickas på fredagen. Det innebär att leveransen lämnar lagret på måndagen, och med postens leveranstid på 1-3 arbetsdagar kan det ta ända till torsdagen innan försändelsen når dig.
  4. Försändelsen fick inte plats i brevlådan. Det Posten gör i dessa fall är att de tar med sig paketet tillbaka till ditt närmaste Postombud, så får du hämta ut din försändelse där. Du får då en avi via sms, e-post eller på ett papper i brevlådan dagen efter brevbäraren har försökt lämna ut din försändelse.

Det finns några fler saker du kan ta i beaktning när det gäller förseningar:

  • Posten har en leveranstid på 1-3 arbetsdagar, vilket de oftast håller. Det finns dock tillfällen då leveranser tar längre tid än så, till exempel på dagar med hög belastning, om försändelsen ska skickas långt eller något går snett hos Posten. Detta sker dock ytterst sällan.
  • Om du har fått ett bekräftelsemail av oss att din order är skickad så har vi lämnat din försändelse hos Posten, och vid det laget finns det inget vi kan göra för att din order ska nå dig snabbare. Om det tar mycket längre tid än väntat för din order att nå dig ber vi dig kontakta oss via kontaktformuläret eller via chatten så ska vi nog kunna lösa problemet.
Hur levereras min order?

Vi skickar de flesta ordrar med Posten. Tjänsten vi använder kallas ”Varubrev 1:a-klass”. Varubrev delas normalt ut av brevbärare direkt i brevlådan, men annars kommer försändelsen till ett postombud och kan därefter hämtas efter avisering. Om du angav ett giltigt mobilnummer när du gjorde din beställning kommer försändelsen aviseras via sms, annars får du aviseringen via e-post istället. Om ingen av dessa kommer fram brukar man också få en pappersavi i brevlådan efter ett par dagar.

Hur vet jag att ni har mottagit betalning?

Vi har inget automatiskt system som skickar ut betalningsbekräftelser. Betalningar som görs via PayPal/Kortbetalning och Swish bokförs omedelbart, medan betalningar via Bankgiro oftast tar 1-2 dagar. Om du är osäker eller undrar om din betalning har nått oss så får du gärna kontakta oss via vårt kontaktformulär så ska vi hjälpa dig.

Min kub har ramlat isär. Är den trasig?

Det händer ganska ofta att kuber ramlar isär. Det kallas att kuben ”poppar”. Det är inget att oroa sig för, kuben är i de allra flesta fall inte trasig. Vi har videos här på Cuboss om hur man pusslar ihop sin kub, och om du skulle behöva mer hjälp med det så är det bara att kontakta oss via vårt kontaktformulär eller i chatten. Det finns också många videos på YouTube som beskriver hur du kan sätta ihop en kub som har poppat.

Om din kub poppar ofta kanske du behöver justera och spänna din kub lite så att den inte sitter ihop så löst. Det gör du genom att ta loss locken på centerbitarna och dra åt skruvarna. Vi har några videos här på Cuboss som kan hjälpa dig med det, och vi jobbar på att få upp fler. Det finns också videos på YouTube som du kan ta hjälp av med justering av din kub.

Tror du fortfarande att din kub är trasig? Det kan hända att kuben går sönder i frakten eller att den har fabrikationsfel. Det lättaste sättet att se det är om du kan se att plasten är avbruten eller har sprickor i sig. Om detta är fallet ber vi dig att maila oss på ”info@cuboss.se” och bifoga bilder på skadan. Om det är en godkänd reklamation kommer vi att erbjuda dig en ny kub eller pengarna tillbaka.

Vad kostar frakten?

Fraktpriset beror på storleken av försändelsen. Priset kan du se i varukorgen eller när du går vidare till kassan. I de flesta fall kostar frakten 39 kr. Om du lägger till en produkt som är större än 70 mm kommer frakten att kosta 49 kr. Produkter som är större än 100 mm kostar 59 kr i frakt. Fraktpriset har inget med antalet produkter att göra och kommer aldrig överstiga 59 kr inom Sverige.

När kommer produkt x in i lager igen?

www.cuboss.se/lagerstatus lägger vi kontinuerligt upp all information vi har om kommande leveranser. Det kan hända att vi har missat något – i så fall får du gärna kontakta oss och fråga så svarar vi inom kort.

Har du förslag på mer information som skulle passa in här? Kontakta oss gärna via vårt kontaktformulär eller skriv en kommentar nedan! Vi uppskattar all feedback och vill göra allt för att göra din upplevelse på Cuboss så bra som möjligt.

37 kommentarer på “FAQ

  1. Anonym skrev:

    Jag undrar om jag kan förbeställa Maru lube smörjmedel som är slut i lager med två andra produkter, moyu lingpo 2×2 och moyu skewb

  2. Erik skrev:

    kan du ge ett förslag på att lösa en 3’3 kub snabbt jag är ingen nybörjare jätte snabbt via video en bra video.

  3. Birgitta skrev:

    Hur kommer jag åt att betala med kort? Hittar inget sätt på Paypalsidan som det står att det skall göra….

    • Anton skrev:

      Inloggningen till sitt PayPal-konto står som första alternativ, men under det ska det finnas en länk där det står något i stil med ”Inget PayPal-konto? Klicka här för att betala med kort”. Om man klickar på det kommer kortbetalningsformuläret fram.

  4. Karl walfridson skrev:

    Jag skulle vilja köpa en GuoGuan YueXiao 3×3 stickerless men den är slut i Erat lager när kommer den in i lager igen?

    • Viktor skrev:

      Vi säljer inte det som produkt, men om du vill ha ett set till en kub som vi säljer i shoppen så går det bra. Kontakta oss via kontaktsidan då.

    • Anton skrev:

      Det är svårt att svara på, eftersom prestandan på olika modeller varierar från person till person. Några favoriter är: GuoGuan Yuexiao, Gans 356 V2 och Gans 356 Air (justerade), YangCong MeiYing, MoYu Tanglong.

  5. Kalle skrev:

    Kan man beställa hem ett antal olika kuber och testa dem, och ifall man inte gillar en eller några utav kuberna kan man i så fall skicka tillbaka den? Ifall det går, är det krångligt och hur mycket kostar det?

    • Anton skrev:

      Hej Kalle,

      Vi har funderat en del på det, och för tillfället har vi inte möjlighet att erbjuda den tjänsten. Däremot har vi öppet köp, så om du inte är nöjd med en kub du har köpt så har du möjlighet att skicka tillbaks den och få en återbetalning. För mer information om det fungerar vill jag hänvisa till våra försäljningsvillkor.

    • Viktor skrev:

      Kanske vissa av dem. Jag testade nyss 2x2an och jag tyckte inte den var så bra tyvärr och vi har redan en budget 2×2, så jag tror inte att vi kommer ta in den. 7an verkar lovande dock!

    • Viktor skrev:

      Hej! Du kan göra det genom att hitta produkten i shoppen, sedan går du ner till recensionerna lite längre ner på produktsidan. Uppe till höger vid recensionerna finner du en grå knapp där det står ”skriv en recension”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *