Anmälning

Det första steget är att anmäla sig till en kubtävling. Anmälan sker på World Cube Association (WCA). Välj Competitions > ”All” högst upp i menyn. Då finner du en lista på alla kubtävlingar världen om. Notera att du kan söka efter tävlingar och sortera efter land. När du har hittat en tävling du vill delta i så klickar du på länken till tävlingen och sedan finner du ”Register” uppe till vänster på sidan. Snabblänkar till alla svenska tävlingar finner du här.

Att ta med sig

Om det är första gången du tävlar behöver du ta med dig ett giltigt ID (t.ex pass). Du tävlar med dina egna kuber. Det här betyder att du behöver ta med dig kuber till den gren eller de grenar du tänker tävla i. Tävlar du i blindlösning behöver du även ha med dig din egen ögonbindel. Timers, mattor och displayer finns redan på plats. Utöver kuberna och eventuellt ID så finns det inga måsten, men det kan vara smart att ta med sig fika och dryck. Om det finns mat att köpa på plats finner du den informationen på tävlingens sida. (WCA)

På plats

Det första du ska göra är att anmäla din ankomst. Du ska vara på plats minst 20 minuter innan din första gren. Om du lämnar lokalen någon gång under tävlingen så behöver du vara tillbaka 20 minuter innan det är din tur att tävla igen. Tävlingsschemat finner du på tävlingens sida och upphängd i tävlingslokalen. På Cubecomps.com brukar tävlingsresultaten läggas upp LIVE, där kan du se om du har gått vidare till nästa omgång. Efter att du har anmält din ankomst kan du gå och sätta dig på en fri plats och värma upp och umgås med andra kubare. När det är din tur att tävla kommer ditt namn eller grupp att ropas upp.

Dags att tävla

Steg 1.
När ditt namn eller din grupp ropats upp ska du lämna in din kub för blandning. Blandarna brukar sitta något avskilt så att man inte kan se blandningarna i förväg. På blandarbordet kommer det att ligga lappar med namn. Leta reda på ditt namn och lägg din kub på den lappen.

Steg 2.
När du har lämnat in din kub går du INTE och sätter dig på din tidigare plats. På tävlingen finns det ett speciellt område för den grupp som tävlar för tillfället. Denna plats kan vara något avskild eller ibland i ett eget rum. Här sitter du och väntar tills en runner kommer och hämtar dig. Runnern ropar upp ditt namn. 

Steg 3.
Följ med din runner till den tävlingsstation som hen visar dig. Vid tävlingsstationen gör du din lösning. När du har löst kuben och godkänt tiden som domaren skrev ner så går du tillbaka till väntområdet. Din kub lämnar du vid tävlingsstationen, den kommer att hämtas upp av en runner och återlämnas vid blandarna. 

När du är tillbaka i väntområdet så gäller det bara att vänta på att bli upphämtad av en runner igen. Detta repeterar du för dina 5 lösningar. Notera att du inte får diskutera blandningarna i väntområdet. När du har gjort din femte lösning tar du med din kub från tävlingsstationen.

Klart!

För anhöriga & publik

Alla officiella kubtävlingar är öppna för allmänheten och det är gratis att titta på. I sällsynta fall kan det finnas en avgift för att komma in i lokalen, om tävlingen till exempel hålls i ett museum där inträde vanligtvis kostar. Om så är fallet finner du information på tävlingens sida. Det är förbjudet att fota med blixt och publiken måste stå minst 1,5 meter bort från de tävlande. Respektera eventuella angivelser från arrangören.

Frågor och svar

Vad kostar det?

Priset skiljer sig från tävling till tävling men ligger oftast på 100 – 150 kr. Aktuella priser finner du på tävlingens sida. Att titta på är gratis.

Får man använda stickerless kuber?

Ja, det är tillåtet att tävla med stickerless kuber.

Hur gammal måste man vara för att tävla?

Det finns ingen åldersgräns för att tävla. Det går alltid bra att ta med sig en förälder.

Hur snabb måste man vara för att tävla?

I reglerna finns det ingen tidsgräns. Men om det tar alldeles för lång tid så kan du behöva avbryta på grund av tidsbrist i schemat. Du kan läsa mer om detta här.

Får man tävla med magnetiska kuber?

Ja, det är tillåtet att tävla med magnetiska kuber.

Kan jag anmäla mig på plats?

I vanliga fall måste du anmäla dig online i förväg. Om anmälning på plats är ett alternativ så finner du information om det på tävlingens sida.

Finns det mat att köpa?

Det skiljer sig från tävling till tävling. Om det finns mat att köpa i lokalen så finner du information om det på tävlingens sida.

Finns det kuber att köpa?

Generellt nej. Arrangören brukar inte stå för försäljning av kuber. I vissa fall kan t.ex vi på Cuboss finnas på plats. Ibland kan du köpa begagnat från tävlande.

Kan någon visa mig hur det går till när man tävlar?

På plats brukar det alltid vara en genomgång och demonstration av hur det går till. Ofta före grenarna 2×2 och 3×3. Ta kontakt med arrangören om du känner dig osäker.

Får jag använda en trasig kub/mittbit som lossnat?

Nej. Kuben får inte sakna bitar/lock. Detta på grund av att du kan känna igen en bit på baksidan med hjälp av fingrarna. Kuben måste vara hel och i gott skick. Om du har mycket slitna klistermärken och är osäker på om du får tävla med kuben frågar du WCA-delegaten på plats.

Måste jag ha med mig en egen timer?

Nej, det finns timers, mattor och displayer på plats. Allt du behöver med dig är kuberna du ska tävla med och ID om det är din första tävling.

Hur vet jag om jag har gått vidare?

Resultaten laddas upp LIVE på cubecomps.com. Där kan du se din placering. Den gula markeringen till vänster anger vilka som går vidare till nästa omgång.

Vad är Cutoff?

Om grenen har en cutoff-tid på 5 minuter så har du två lösningar på dig att få en tid under 5 minuter. Om ingen av de två första tiderna är under 5 minuter så får du inte göra de tre resterande lösningarna. Din bästa singeltid av dina två lösningar kommer att listas, men du kommer inte att placeras med ett snitt. Vilka eventuella grenar som har cutoff och vilka tider som gäller hittar du på tävlingsschemat.

Vad är time limit?

Om grenen har en time limit så är det den maximala tiden du får på dig att lösa pusslet. Om din tid går över time limit så kommer domaren att avbryta lösningen. Din officiella tid blir DNF (did not finish).

Hur dömer man?

Att vara domare är inte svårt, men du måste kunna tävlingsreglerna. Klicka här för att lära dig hur man dömer. 

Måste jag vara domare?

På din första kubtävling behöver du inte döma. Vi rekommenderar dock att du tar en titt på vad domare gör så att du kan vara med och hjälpa till i framtiden. På efterföljande kubtävlingar så förväntas du hjälpa till för att allt ska gå runt. För att lära dig hur man dömer, klicka här.

När ska jag döma?

Du ska döma i de grenar du tävlar i. Istället för att alla ska tävla samtidigt så är man uppdelad i grupper. Om du tävlar i 3×3 grupp A så kan du sedan döma i 3×3 grupp B. Du får mer än gärna döma i andra grenar om du vill, det är mycket uppskattat. Du kan inte döma för mycket, bara för lite.

Måste jag vara runner & hur gör man?

På din första kubtävling behöver du inte hjälpa till, men ta gärna en titt på vad runners gör så att du kan vara med i framtiden.

Som en runner går du till blandarbordet och hämtar en blandad kub. Ta med dig kuben, lappen och skyddet. Sedan går du till väntområdet och ropar upp namnet som du har på din lapp. När du har hittat personen du söker tar du med hen till en ledig tävlingsstation. Där lämnar du över kuben, lappen och skyddet till domaren. Se till att den tävlande aldrig får se kuben. Istället för att vänta på att kuben ska lösas så tar du med dig en löst kub från en annan tävlingsstation på vägen tillbaka. Domaren håller upp kuben i luften när den är löst och ska tillbaka till blandarbordet.

När ska jag vara runner?

Du får gärna vara runner när det behövs och du har tid. För att det ska gå runt på en tävling så måste du hjälpa till minst lika mycket som du tävlar. Exempelvis, om du tävlar i 3 omgångar så bör du vara domare/runner i minst 3 omgångar. Du kan aldrig hjälpa till för mycket, all hjälp är mycket uppskattad. Eftersom man inte behöver någon kunskap inom speedcubing för att vara runner så får gärna anhöriga och publik vara med och hjälpa till som runners.

Vem kontaktar jag för frågor?

Generella frågor om tävlingen du ska delta i ställer du till arrangören. Kontaktinformation finner du på tävlingens sida. Frågor om tävlingsregler ställer du till en delegat (överdomare). Vi har för tillfället två svenska delegater, Anders Berggren och Daniel Wallin. På en officiell kubtävling finns det alltid en delegat på plats. Alla tävlingsregler finner du på här.

5 kommentarer på “En guide till kubtävling

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *