2x2 PLL Algoritmer

Det här är det trejde steget i den avancerade layer by layer metoden för 2×2. För att se de tidigare delarna kan du klicka här. Om du vill lära dig den lättaste metoden att lösa 2×2 på kan du klicka här. För att kunna följa med i den här guiden behöver du kunna notationerna för speedcubing.

Så funkar det

PLL står för Permutation of Last Layer. Det betyder att du ska byta plats på bitarna på det översta lagret samtidigt som du bevarar bitarnas orientering (OLL). Detta gör du genom att identifiera vilket av de två nedanstående fallen du har på din kub och sedan utföra tillhörande algoritm.

cuboss-2x2-pll-j-perm-t-perm

J-perm: Det här fallet känner du lätt genom att en av sidorna har två matchande klistermärken (med samma färg). Se till att dessa ligger till vänster innan du utför algoritmen. Om du lärt dig 2×2 via vår nybörjarguide så har du lärt dig att göra en A-permutation istället, den fungerar också – men är något långsammare/svårare att utföra snabbt.

(R U R’ F’) (R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’ R’ U’)

Alternativ lösning

T-perm: T-permutation är ett bra alternativ till J-perm. Algoritmen är lika lång och går precis som J-perm riktigt snabbt att utföra.

(R U R’ U’) (R’ F) (R2 U’) (R’ U’ R U) (R’ F’)

cuboss-2x2-pll-y-perm

Y-perm: Det här fallet känner du igen genom att ingen sida har två klistermärken med samma färg. Du kan utföra den här algoritmen från valfri sida och när du är klar behöver du bara vrida till det översta lagret med ett U, U’ eller U2 drag. Notera att första halvan av algoritmen (som är grön) är exakt samma som OLL-algoritmen L, som du kanske lärde dig i vår OLL guide.

(F R U’) (R’ U’ R U) (R’ F’) (R U R’ U’) (R’ F R F’)

Extra tips för att bli snabbare

Här kommer två tips för dig som har lärt dig Layer by layer metoden och vill bli snabbare.

  1. Färgneutralitet: Att vara färgneutral innebär att man inte börjar lösa kuben med samma färg varje gång. Om du har lärt dig lösa kuber genom att alltid börja med vit så kan det kännas svårt att börja lösa med andra färger – men med 2×2 är det ganska lätt att bli färgneutral, särskilt jämfört med 3×3. Att vara färgneutral på 2×2 är extremt fördelaktigt eftersom du nästan alltid kan hitta en sida på kuben som kan lösas med bara några få drag. Ett tips när du ska börja är att du tittar efter ett par som redan är löst. Om du redan har ett par så innebär det att du bara behöver lägga dit två extra bitar för att lösa det första lagret.
  2. Du kan lära dig att känna igen PLL algoritmer utan att behöva rotera eller titta runtom kuben och därmed spara tid. Du kan alltid se vilken av de två ovanstående fallen du har genom att bara se två sidor. För att göra det behöver du kunna färgschemat på en kub. Färgschemat på en kub referar till kubens utseende när den är löst. Det ser ut som följande: Vit och Gul sida sitter på motsatta sidor. Grön och blå sitter på motsatta sidor. Orange och röd sitter på motsatta sidor. Titta på algoritmerna ovan och anta att du bara ser sidan som pekar mot dig (ner) och den högra sidan. J-perm känner du då igen genom att den högra sidan har ett motsatt färgpar (Grön och blå ) och sidan som pekar mot dig har inte ett motsatt färgpar (Grön och Orange). När det gäller J-perm så har de två matchande klistermärkena (de två röda i fallet ovan) alltid ett motsatt färgpar på motsatt sida. Y-perm känner du lätt igen genom att alla sidor har motsatta färgpar. Så om du ser ett motsatt färgpar som pekar mot dig och ett motsatt färgpar på höger sida så innebär det att du ska göra Y-perm.
    Nedan kommer övningsexempel.
2x2-j-perm-up-grey
Se lösning
2x2-j-perm-up

J-Perm: Det motsatta färgparet pekar mot dig. Det betyder att det matchande färgparet pekar från dig.

Se lösning
2x2-y-perm

Y-perm: Motsatt färgpar både mot dig och till höger innebär att du behöver göra Y-perm.

Se lösning
2x2-j-perm-left-full

J-perm: Det motsatta färgparet sitter på höger sida. Det betyder att det matchande färgparet sitter på vänster sida.

2x2-j-perm-right
Se lösning
2x2-j-perm-right-full

J-perm: Eftersom du har ett matchande färgpar betyder det att du har J-perm.

2 kommentarer på “2×2 PLL Guide

    • Viktor Strindell skrev:

      Det funkar det med. Men det kan vara smart att lära sig Y-perm ändå. Det är en riktigt bra algoritm. Delar av den används i OLL, Y-perm används också i blindlösning, och i 3×3 PLL såklart! 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *